مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

چهارشنبه 15 – دسامبر

 

 روزنامه باختر درمطلبی درمورد ماموریت ریچارد هولبروک فرستاده اسبق ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستانی مطلبی را به نشر رسانده است.

روزنامه با اشاره به کارکرد های این دیپلومات امریکایی که دو روز قبل وفات یافت گفته است که وی می خواست تا جنگ افغانستان را توقف بدهد.

روزنامه درجای دیگری نیز درمورد جنگ ها در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده و اما از تشدید فعالیت های تروریستی در شمال کشور خبر داده است.

این روزنامه گفته است که عوامل مختلفی دست به دست هم داده و نا امنی ها در صفحات شمال افغانستان را سبب گردیده است.

این روزنامه یکی از عوامل را بی توجهی مقامات مرکز برای تامین امنیت ولایات شمال دانسته است.

 

روزنامه اراده هم درمورد ماموریت هولبروک در افغانستان و پاکستان مطلبی را به نشر رسانده و اما بیشتر با دید انتقادی به این ماموریت نگریسته است.

مقاله نویس با اشاره به جنبه های مختلف کاری ریچارد هولبروک نوشته است که او بیشتر علاقمند پاکستان بود.

مقاله نویس گفته است که حکومت ایالات متحده امریکا باید در گزینش شخص دیگری به این سمت دقت کند و کسی را به قول نویسنده انتخاب کند که با مشکلات منطقه اشنا بوده و با تاریخ و رویداد ها نیز بلدیت داشته باشد.

روزنامه درمطلبی دیگری به مشکلات تاجران افغان توجه کرده و دراین میان از عدم اجرای موافقتنامه ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان سخن زده است.

 

روزنامه راه نجات هم درمورد فعالیت های ریچارد هولبروک و صحبت های که درمورد ماموریت وی در افغانستان و پاکستان می شود، مطلبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه با عنوان برجسته یی گفته است که این دیپلومات امریکایی در آخرین روز های حیات خود خواستار توقف جنگ افغانستان گردیده بود.

روزنامه درعین حال تاریخچه یی از فعالیت های هولبروک را برای آشنایی بیشتر خواننده گانش، منتشر کرده است.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد استراتیژی های جنگی در افغانستان به خصوص استراتیژی جنگ امریکا در این کشور مطلبی را به نشر رسانده است.

مقاله نویس گفته است که سوالات زیادی در مورد این استراتیژی وجود دارد که باید پاسخ خود را بیابند تا موفقیت در افغانستان روشن باشد.

 

روزنامه انگلیسی زبان افغانستان تایمز درسرمقاله شماره امروزخود درمورد ضرورت صحبت و گفتگو برای پایان دادن به مشکلات در افغانستان و منطقه تاکید کرده است.

این روزنامه با اشاره به نشست کارشناسان افغان، پاکستانی و هندی نوشته است که ضرورت به گفتگو های بیشتر برای حل مشکلات موجود احساس می شود.

روزنامه افغانستان تایمز نیز درمورد مرگ هولبروک تبصره کرده و عکسی در صفحه اول خود از این دیپلومات امریکایی منتشر کرده است.

این روزنامه کارنامه های این دیپلومات امریکایی را به طور مفصل برجسته ساخته است.


December 15th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها